Az itt bemutatásra kerülő technikák betartásával még nem fogunk profi szövegíróvá válni. Azonban ha rendelkezünk szövegírói képességgel, akkor a lentebb írottak segítségével elindulhatunk a keresőbarát szöveg írásának útján.
A linkmarketing mit sem ér, ha nincs megfelelő tartalom honlapunkon.
De az sem mindegy, hogy milyen ez a tartalom!
Írhatunk mi akármilyen érdekes, tanulságos vagy éppen figyelemfelhívó szöveget, ha éppenséggel maguk a keresők nem figyelnek fel rá. Elengedhetetlenül fontos tehát, hogy SEO baráttá alakítsuk weboldalunk szövegeit.
Mitől lesz egy szöveg SEO barát?
Velünk, emberekkel ellentétben a keresők nem a szépen, már-már költői módon megírt szövegre figyelnek fel.
Épp ellenkezőleg!
Számukra az a figyelemfelkeltő, ha az oldal kulcsszavai elég sűrűn ismétlődnek, gyakran olyan módon is, amely számunkra már élvezhetetlenné, sőt akár bosszantóvá teszi a szöveg olvasását (természetesen kompromisszumokat kell kötni).
Ez az úgynevezett kulcsszó sűrűség azt jelzi, hogy az egyes kulcsszavak, kereső-kifejezések mekkora százalékban fordulnak elő az adott weboldal szövegében, valamint a különböző meta tagokban. Régebbi keresőtechnológiáknál nagyon számított, hogy egy oldalon hányszor fordult elő egy kulcsszó. Az lényeges keresőknél (mint a Google) bár fontos, a kulcsszó sűrűség már nem az első számú szempont a keresőalgoritmusok számára.
Azonban mint minden más esetben, a Google itt is résen van: ha túlzásba visszük a kulcsszavak elhelyezését az oldalon, akkor ez azt jelentheti számára, hogy weboldalunk esetleg megpróbál egy tiltott módszert használni és ilyen esetben büntet.
Tehát a „kulcsszó1 kulcsszó2 kulcsszó3 kulcsszó1 kulcsszó2 kulcsszó3…” és társaival ne is próbálkozzunk, nem fog beválni.
Egy kis statisztika: a legtöbb felhasználó nem egyszavas kereső kifejezésekkel keres. Ez miért van így?
Azért, mert próbálják leszűkíteni a találatok listáját, ezzel a számukra legmegfelelőbb találatokat jelenítve meg. Így kerül képbe a kulcsszó távolság. Törekedni kell rá, hogy az egyébként természetes és érthető szövegben a lehető legtöbbször forduljon elő az adott szó, szópár stb. ragozatlan formában. Fontos dolog, hogy ne csak ugyanabban a kombinációkban forduljon elő állandóan, hanem minél változatosabb szövegkörnyezetet kell biztosítanunk. A változatosság része az is, ha a kulcsszavak különböző html elemekben, tehát címekben (h tagok), félkövér betűkkel kijelölve, vagy dőlt betűsen stb. jelennek meg.
A Google még arra is képes, hogy emberi szemmel lásson: képes észrevenni, ha a szöveg színe megegyezik a háttérrel. Ezáltal a rejtett kulcsszavak elhelyezése nem kifizetődő. Ugyanis a Google észleli, hogy a szöveg és a háttér színe megegyezik és kíméletlenül büntet.
A keresőrobotok számára az sem akadály, ha nagyon hosszú szövegsorokat kell végigpásztázniuk. Minél hosszabb szöveget írunk, a keresőrobotnak annál több szóból lehet válogatnia. Ezzel szemben mi egy idő után megunjuk a végeláthatatlanul hosszú egybefüggő szöveg olvasását.
Léteznek olyan eszközök, melyeket azért készítettek, hogy segítsen a szövegek keresőbaráttá tételében. Ilyenek például a kulcsszó sűrűség elemző programok. Ezek használata azonban nem segíti a munkánkat, mivel nem adnak pontos eredményeket (hiszen a Google algoritmusát kielemezni nem ilyen egyszerű).
Jó tanácsok
A szövegírás is nagyban hasonlít a rajzhoz. Érzék kell hozzá. Olyan szöveget pedig még nehezebb megírni, mely több szabály szerint kell, hogy felépüljön. Ilyen az eladás és a keresők szempontjából megírt szöveg. A marketingnek és a keresőoptimalizálásnak 100%-ig eleget tevő szöveg nem létezik.
Ha már rendelkezünk marketinges szöveggel, akkor nem feltétlenül kell átírni a teljeset ahhoz, hogy keresőbarát legyen. Kisebb eredményeket úgyis elérhetünk, ha az alábbi tippeket alkalmazzuk:
– a kulcsszavak kiemelése változatosan (dőlt betűvel, félkövérrel, színkiemeléssel, aláhúzva)
– ne használjuk sűrűn a kulcsszó szinonimáját, törekedjünk inkább arra, hogy maga a kulcsszó szerepeljen sokszor
– címek esetében h tagokat (h1, h2, h3 stb.) kell használni
– a kisebb jelentőségű szavak ne kerüljenek kiemelésre